ایران کادو سوغات های بیاد ماندنی اصفهان - ایران کادو

الحق و الانصاف که اصفهان شهری با سوغاتی های رنگارنگ است و افرادی که به نصف جهان سفر می کنند، دست خالی به شهر و دیار خود باز نمی گردند. اما ممکن است بخاطر بی اطلاع بودن از وجود برخی از سوغاتی ها، نتوانید خرید دلچسبی انجام دهید و کل روز را به سرگردانی در بازار بگذرانید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با تحریر و نگارش یک راهنمای جامع راجع به انواع سوغات اصفهان (چه خوراکی و چه صنایع دستی)، اطلاعات کاملی راجع به آن ها در اختیار شما قرار دهیم. اگر مایلید تا به دانسته هایتان در این زمینه اضافه کنید و مقصد مورد نظر شما برای سفر اصفهان است، توصیه می کنیم که خواندن این مطلب را از دست ندهید.

اصفهان شهر سوغات های رنگارنگ

کمتر کسی پیدا می شود که به اصفهان بیاید و نخواهد یکی از سوغات های این شهر را به یادگار نداشته باشد. لصفهان به عنوان یک شهر توریستی یکی از مکان های اصلی هر گردشگر ایرانی و خارجی بوده و هست. این شهر با داشتن قدمتی چند صد ساله یکی از مهمترین پایگاه های تولید صنایع دستی در ایران به شمار می آید. به خصوص با وجود وضعیت ارزی در کشور همواره برای توریست های خارجی یکی از لذت بخش ترین بخش های سفر آنها یعنی خرید سوغاتی را به همراه آورده است.

انواع خوراکی سوغات اصفهان

از آنجایی که ما ایرانی ها افرادی خوش خوراک و عاشق شیرنی هستیم، ترجیح دادیم اولین دسته از سوغات اصفهان را با معرفی سوغاتی های خوراکی این مطلب را شروع کنیم. بنابراین به سراغ لیست بلند بالایی که می توانید به عنوان خوشمزه ترین سوغاتی های اصفهان با خود همراه کنید، می رویم.

گز اصفهان

در مورد گز اصفهان باید بگوییم:” آنچه خوبان همه دارند، تو یکجا داری!” گز اصفهان در عطر و طعم بی نظیر است و اگرچه در شهر های دیگر هم با همین نام این خوراکی را تولید می کنند؛ اما تنها کسانی که گز اصفهان را خورده باشند متوجه تفاوت فاحش عطر و طعم آن با گز پخت شده در سایر شهر ها می شوند. بنابراین اگر در تعطیلات پیش رو قصد سفر به اصفهان را دارید، حتما خرید گز را در برنامه خود قرار دهید. اما جالب است بدانید که گز اصفهان به شکل های مختلفی تهیه می شود که هر یک از این مدل ها، طرفداران خاص خودش را دارد.

گز بلداجی با کیفیت ترین گز انگبینی

گز لقمه ای

 

این مدل گز را در قنادی های هر شهری که زندگی کنید، می توانید به راحتی پیدا کنید. البته منظور ما این نیست که این گز قطعا در کارگاه های تولیدی گز اصفهان پخت شده اند، بلکه منظور ما نوع آن است. گز لقمه ای را با نام گز کاغذی هم می شناسند و به این خاطر است که مقدار مشخصی از گز (مثلا اندازه یک مستطیل کوچک) در پوششی قرار گرفته و درب آن وکیوم شده است. این مدل گز برای افرادی مناسب است که دوست دارند گز حتما داخل پوششی باشد و هنگام پذیرایی از مهمانان، دست افراد به همه قطعه های گز برخورد نکند. همچنین نگهداری و جابجا کردن این نوع گز به عنوان سوغات شهر اصفهان آسان تر است و تا لحظه خارج نشدن از پوشش، گرد و غبار و آلودگی به سطح آن برخورد نمیکند و به راحتی میتوانیم از جعبه خارج شود و در جای دیگر بدون از دست دادن کیفیت و آلودگی جابجا شود. پیشنهاد ما به شما خرید بهترین و مرغوب ترین گز کشور از مجموعه گز بلداجی اصل با برند شاهکار است که تنوع بینظیر از انواع گز لقمه ای انگبینی و عسلی  در محصولات خود دارد.

گز آردی

اما می رسیم به معرفی گز آردی سوغات محبوب اصفهانی ها، این خوراکی خوشمزه که خواهان بیشتری نسبت به گز های لقمه ای دارد طعم و مزه ای متفاوت با گز لقمه ای دارد. البته فرمول تهیه و شیوه پخت این گز کاملا شبیه گز لقمه ای بوده با این تفاوت که پس از تمام شدن مراحل تولید آن، گز را در آرد سفیدی که مخصوص این کار است می غلتانند و در چعبه ای که مقداری آرد در کف آن پاشیده اند، قرار می دهند. گز آردی در ابتدا فقط به شکل گرد تولید می شدند، که در اصطلاح به آن گز گلی نیز می گویند. اما هم اکنون به شکل چهارگوش نیز تولید می شوند.

گز انگشت پیچ

گز انگشت پیچ یکی دیگر از سوغاتی هایی است که می توانید از اصفهان خریداری کنید. البته ناگفته نماند که اصل این سوغاتی متعلق به شهر همدان است و بافتی کش دار و رنگی سفید دارد. اگر گز آردی یا لقمه ای کمی در هوای آزاد و البته گرم بماند، شروع به آب شدن می کند و کش می آید. به این حالت شکلی شبیه به انگشت پیچ دارد.

سوهان اصفهان

سوهان عسلی یکی دیگر از سوغاتی های خوراکی شهر اصفهان است، که البته این سوغاتی در شهر قم هم محبوبیت زیادی دارد. سوهان نوعی شیرینی خوش عطر و طعم است که بیشتر با چایی سرو می شود و عطر هل آن، هوش از سر می برد.

سوهان عسلی شاهکار یک سوهان واقعی

پولکی و نبات اصفهان

همه سوغاتی های خوراکی اصفهان مانند لهجه شان شیرین و دلبرانه است. پولکی و نبات اصفهان نیز در ایران معروف است و اغلب مردمش هم چای خود را با پولکی می نوشند و آن را جایگزین قند کرده اند. به خصوص اینکه پولکی نسبت به قند ضرر کمتری دارد و برای افراد دیابتی نیز مناسب تر است. مردم خوش ذوق شهر اصفهان پولکی را در طعم های مختلف تولید و با پودر های متنوعی تزیین می کنند. معروف ترین پولکی های اصفهان، پولکی زعفرانی، کنجدی، لیمویی، پرتقالی است.

انواع صنایع دستی سوغات اصفهان

حالا که با انواع سوغاتی های خوراکی اصفهان که شاخص ترین آن ها گز و پولکی است آشنا شدیم، به سراغ معرفی سوغاتی های دیگر که در دسته صنایع دستی قرار می گیرند، می رویم. همه ما می دانیم که مردم اصفهان به هنرمندی و صنعتگری معروفند. هنر دست مردم این شهر در زمینه مینا کاری، منبت کاری، نقره سازی، مسگر، فیروزه و البته قلمکاری زبانزد عام و خاص است. معرفی هر یک از این هنر ها به تنهایی نیازمند تحریر کتاب جداگانه است.

منبت کاری

کمتر کسی است که با هنر زیبای منبت کاری آشنا نباشد. منبت کاری هنر کنده کاری بر روی چوب و ایجاد طرح های خاص و زیبا بر روی بدنه آن است. هنر منبت کاری از دیرباز موجود بوده و در دوران صفویه بالای درب ها و پنجره ها را با منبت شکل می داده اند. اکنون تابلو های منبت کاری که شعر و یا آیه ای از قرآن مجید بر روی چوب کنده کاری شده است، در بازار میدان نقش جهان اصفهان موجود است. اکنون هنر منبت را بر روی میز های ناهار خوری، آینه و میز کنسول و میز های جلو مبلی نیز اجرا می کنند.

 

مینا کاری

مینا کاری هنز نقاشی بر روی سفال یا ظروف مسی است. ترکیب رنگی به کار رفته در هنر مینا کاری در طیف آبی تا سفید می باشد و ظرافت و زیبایی آن وقعا مثال زدنی است. هنر مینا کاری تقریبا بر روی هر نوع ظرف و وسیله ای قابل اجراست و بسیاری از نوعروسان اصفهانی سرویس کامل آینه، شمعدان، قاب های مینا کاری شده در اندازه های مختلف، کاسه ها، گلدان ها و غیره را برای جهیزیه خود خریداری می نمایند. هنر مینا کاری در این روز ها بسیار ترند شده و جزو دکوری های شیک و خاص برای تزیین منازل می باشد.

 

مسگری

مسگری نیز شاخه های مختلفی دارد و تنها محدود به ساخت ظروف مسی نمی شود. بلکه پرداخت هایی بر روی این مدل ظروف را نیز شامل می شود. اگر وارد مغازه های فروش ظروف و لوازم تزیینی مسی شوید، تابلو هایی را می بینید که طرح های گل و مرغ و شیر و خورشید به زیبایی هر چه تمام تر بر روی سینی ها و قاب های مسی کنده کاری شده اند. این مدل تابلو ها و سینی ها قیمت فوق العاده بالایی دارند اما به طور قطع می توانیم بگوییم که نفیس ترین سوغات اصفهان برای افراد علاقمند به فرهنگ و هنر ایران زمین می باشد.

مس گری هنر دست صنعت گران اصفهانی

قالیبافی

هنر قالیبافی جزو مهارت های هر بانوی اصفهانی در گذشته بوده است. فرش اصفهان نه تنها در ایران که در همه جهان معروف است. ظرافت، زیبایی و نقش و نگار این فرش ها خاص و یونیک بوده و طرح فرش هیچ شهر دیگری هرگز نمی تواند همپای این طرح قرش اصفهان رقابت کند. فرش اصفهان قیمت واقعا بالایی دارد و جزو سوغات اصفهان است که اکثرا توریست های خارجی مشتری آن می باشند. چرا که قدرت خرید اغلب مردم ایران اجازه هزینه برای چنین فرش گران قیمتی را به آن ها نمی دهد.

فیروزه

فیروزه سنگی قیمتی است که نوع نیشابورش، معروف ترین نوع آن است. فیروزه در ساخت و پرداخت ظروف مسی تزیینی، زیور آلات و ترکیب آن با هنر های دیگر کاربرد دارد. به عقیده پیشینیان، فیروزه سنگی خوش یمن است که از آن برای ساخت گردنبند، دستبند، گوشواره، انگشتر و پابند استفاده می شود. فیروزه کوبی از دیرباز، شغل بسیاری از مردم اصفهان بوده و از این راه امرار معاش می کردند و در حال حاضر یکی از بهترین سوغات های اصفهان به شمار می آید.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم بهترین سوغات های اصفهان که بعد از سفر به اصفهان باید تهیه کنیم را معرفی کنیم امید واریم توانسته باشیم راهنمای مختصری در مورد سوغات این شهر به شما کرده باشیم.اگر تمایل دارید اطلاعات کامل تری در مورد بهترین سوغات اصفهان بدانید به این لینک (https://shahkargaz.com/isfahan-souvenirs/)مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 1,495 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 24 می 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها