ایران کادو دو بهشت در نیمه غربی ایران - ایران کادو

کشور ایران با طبیعت زیبا و چهارفصل و تنوعی از کوه و دریا و کویر، بسیار زیبا و دیدنی است. از طرفی دیگراین کشور با پیشینه تاریخی چند هزار ساله، میراث‌دار آثار و بناهای مختلفی است که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان جذب می‌کند. در بخش غربی ایران دو شهر تاریخی شیراز و اصفهان همچون نگینی زیبا بر چهره این مرزوبوم می‌درخشند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با دو مورد از مناطق دیدنی غرب کشور در شیراز و اصفهان آشنا کنیم.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یک نمونه باغ- کوشک است که در میان دیگر جاهای دیدنی شیراز شهرت زیادی داشته و به عنوان یکی از مناطق دیدنی غرب کشور به حساب می‌آید. این باغ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از ۹ باغ ایرانی بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. این اثر تاریخی علاوه بر زیبایی بنا و عمارت کوشک، دارای باغ بزرگی است که درختان سر به فلک کشیده و سروهای بلند و قدیمی بر زیبایی و شگفتی آن افزوده‌اند. روح خود را در آسمان این باغ به پرواز درآورید تا با عطر بهار نارنج‌ها سرمست شود.

آدرس و مسیر دسترسی به باغ ارم شیراز

برای رسیدن به باغ ارم شیراز باید از این آدرس استفاده کنید:

  • آدرس: استان فارس، شهر شیراز، منطقه یک، میدان ارم، خیابان ارم، باغ ارم

برای رسیدن به باغ ارم شیراز می‌توانید با خودرو شخصی راهی شده و یا از مترو شیراز استفاده کنید. اگر سوار مترو شدید، در ایستگاه نمازی پیاده شده و پس از آن با گذر از میدان دانشجو، وارد خیابان ارم شوید؛ البته نگران نباشید پیاده‌روی شما کمتر از ۱۵ دقیقه خواهد بود.

اگر از سمت شمال شهر راهی این بنای تاریخی هستید، وارد بلوار شهید چمران شوید و در انتهای آن به سمت چپ یعنی میدان دانشجو بپیچید. مسیر خود را تا میدان ارم ادامه دهید و در سمت راست وارد خیابان ارم شوید. اگر مبدا شما در بخش‌های جنوبی شیراز است، ابتدا مسیر خیابان آزادی را در پیش بگیرید. از آنجا به خیابان ارم می‌رسید که باید تا نزدیکی میدان ارم مسیر را ادامه دهید تا باغ زیبای ارم نمایان شود.

تاریخچه باغ ارم شیراز

یکی از سوالاتی که همچنان درباره یکی از جاهای دیدنی شیراز یعنی باغ ارم باقی مانده، تاریخچه اولیه آن است که اطلاعاتی از آن در دسترس نیست. با این وجود تاریخ ساخت این باغ را به دوره سلجوقیان مرتبط می‌دانند. در آن زمان شخصی به نام اتابک قراچه حاکم فارس بود و باغ‌های مختلف را در این شهر ساخت که احتمالا یکی از آن‌ها باغ ارم بوده است. در اواخر دوران زندیه این باغ به مقر حکومت ایلخانان قشقایی تبدیل شد که در آن بنایی ساختند. در دوره ناصرالدین شاه قاجار شخصی به نام حاج نصیرالملک شیرازی باغ را خریداری کرده و احتمالا عمارت فعلی را در آن بنا نمود. در نهایت در دوره محمدرضا شاه پهلوی عمارت باغ مرمت شده و بر فضای آن افزوده شد.

ساعت بازدید از باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز در تمامی روزهای سال فعالیت دارد، اما در رحلت پیامبر، روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی، شهادت امام صادق و رحلت امام خمینی تعطیل است.

  • شش ماه اول سال: ۸ صبح تا ۸ و نیم شب
  • شش ماه دوم سال: ۸ صبح تا ۶ و نیم عصر

کاخ هشت بهشت اصفهان

شهر نصف جهان با آثار تاریخی فراوان مقصد بسیار جذابی برای تعطیلات و یک سفر دوست‌داشتنی است. یکی از مناطق دیدنی اصفهان کاخ هشت بهش بوده که یادگاری از دوره صفویه به حساب می‌آید. اصلا هر گوشه از اصفهان را که نگاه کنید، نمونه‌ای از آثار آن دوره و زمانی که این شهر پایختت ایران بوده است به چشم می‌خورد. کاخ هشت بهشت اصفهان در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در میان پارک شهید رجایی قرار دارد.

آدرس و مسیر دسترسی به کاخ هشت بهشت

آدرس کاخ هشت بهشت و مسیرهای دسترسی به آن در ادامه آمده است:

  • آدرس: خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی، کاخ هشت بهشت

برای رسیدن به این کاخ می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی شهر استفاده کنید. اگر قصد دارید سوار مترو شوید، باید در ایستگاه میدان امام حسین پیاده شده و مابقی مسیر را با پای پیاده طی کنید که البته فاصله کوتاهی است. همچنین در نزدیکی کاخ یعنی در خیابان باغ گلدسته و در نزدیکی میدان امام حسین نیز ایستگاه‌های اتوبوس وجود دارند. اگر تصمیم دارید با خودرو شخصی به آدرس کاخ هشت بهشت بروید، می‌توانید اتومبیل خود را در پارکینگ‌های عمومی نزدیک قرار دهید.

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان

قدمت این کاخ زیبا به زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی باز می‌گردد که عمارت کاخ را در باغی زیبا بنا کردند. در دوره ناصرالدین شاه قاجار یعنی زمانی که فرزند وی مسعود میرزا (ظل السطان) والی اصفهان بود، کاخ هشت بهشت به مدرسه همایونی تبدیل شد که این مدرسه تنها ۲ سال فعالیت کرد. پس از آن کاخ به بانو عظمی افتخار الدوله واگذار شد که وارثان وی تغییرات زیادی در این کاخ ایجاد کردند. در نهایت در دوره محمد رضا شاه پهلوی کاخ مرمت شده و تزئینات دوره صفویه که در زیر گچ‌کاری‌های دوره قاجار پنهان شده بود، مجددا نمایان شدند.

ساعت بازدید کاخ هشت بهشت

در هر ساعت از شبانه روز می‌توانید به داخل پارک بروید و جلوی عمارت نشسته یا با نمای بیرونی یکی از مناطق دیدنی اصفهان یعنی کاخ هشت بهشت عکس بگیرید که بدین منظور به تهیه بلیط نیازی نخواهد داشت. برای ورود به عمارت باید بلیط تهیه کنید که ساعت بازدید آن همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر است.

کشور ایران، دیار تاریخ فرهنگ و هنر

در اینجا تلاش کردیم تا برخی از مناطق دیدنی غرب کشور را معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم کوله سفر خود را آماده کرده و برای دیدن این زیبایی‌ها راهی شوید. البته جاهای دیدنی شیراز و مناطق دیدنی اصفهان تنوع زیادی دارند که می‌توانند سفر شما را به تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز تبدیل کنند.

به خاطر داشته باشید که پیش از سفر برای رزرو هتل یا اجاره سوئیت ارزان در شیراز و اصفهان اقدام کنید تا پس از رسیدن به مقصد، نگرانی نداشته و تنها به گشت‌وگذار بپردازید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 15 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.