ایران کادو برنامه سفر 5 روزه به مشهد مقدس - ایران کادو

یکی از موارد مهم، قبل از سفر به شهرهایی که، برای نخستین بار قصد سفر خواهیم داشت، برنامه‌ریزی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری مقصد می‌باشد. برنامه‌ریزی سفر برطبق بودجه، مدت زمان سفر، سلیقه و علایق و همچنین اولویت‌های شخص در سفر متفاوت است. یرای صرفه‌جویی در وقت و هزینه بهتر است محل اقامت، نزدیک به جاذبه‌های گردشگری انتخاب شود. به‌طور مثال با اقامت در هتل شیراز مشهد می‌توان دسترسی خوبی به مراکز مهم این شهر داشت. در ادامه با برنامه سفر ۵ روزه به مشهد با ما همراه باشید.

روز اول

از دلایل اصلی سفر به مشهد در تمام طول سال، زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) است که باعث شده مسافران زیادی شهر مشهد را در اولویت سفرهای خود قرار دهند.

زیارت حرم مطهر امام رضا(ع)

در اولین روز برنامه سفر ۵ روزه به مشهد، پس از پذیرش هتل و کمی استراحت، اولین انتخاب زیارت حرم مطهر امام رضا خواهد بود. زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) آرامشی وصف نشدنی را به تمام زائران می‌بخشد.

آرامگاه فردوسی

پس از زیارت حرم مطهر می‌توان به سمت آرامگاه فردوسی در توس رفت، از حرم امام رضا(ع) تا آرامگاه فردوسی حدوداً ۴۰ دقیقه زمان می‌برد تا به آرامگاه رسید. معماری بنای آرامگاه فردوسی یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مقبره‌های بزرگان ایران و جاذبه‌های دیدنی استان خراسان رضوی می‌باشد که در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری بوده و معماران معروف و بزرگی برای طراحی این مقبره، طرح‌هایی را ارائه داده‌اند.

هارونیه

پس از بازدید آرامگاه فردوسی کمی جلوتر رفته و یکی از قدیمی‌ترین بناهای توس به نام هارونیه قرار دارد. بنای هارونیه یکی از آثار تاریخی جذاب و پُر رمز و راز است که در فاصله کمی از آرامگاه فردوسی قرار گرفته و یکی از تاریخی‌ترین بناهای مشهد به‌شمار می‌رود.

قدمت این بنای تاریخی مربوط به قرن هفتم یا هشتم هجری قمری است. محققان و مورخان، سال‌های زیادی برروی این اثر تاریخی، تحقیق کرده‌اند تا کاربری این بنا را کشف نمایند. بازدید از این بنای تاریخی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

روز دوم

در روز دوم سفر ۵ روزه به مشهد، طبیعت‌گردی و گشت و گذار در منطقه ییلاقی مشهد، بسیار دلنشین و پرخاطره خواهد بود.

شاندیز

منطقه ییلاقی شاندیز از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد است که در برنامه سفر ۵ روزه به مشهد باید قرار گیرد. این منطقه با آب و هوای مطبوع، دره‌های باصفا و رودهای پرآب و همچنین درختان بلند قامت و گونه‌های مختلف گیاهی، باعث جذابیت زیاد این منطقه شده است. رستوران‌های بسیار عالی شاندیز با ارائه غذاهای بسیار باکیفیت، لذت یک تفریح به یادماندنی را برای گردشگران رقم می‌زنند.

چالیدره

پس از صرف ناهار در رستوران‌های بنام شاندیز می‌توان به سمت چالیدره، در نزدیکی طرقبه رفت. در چالیدره امکانات تفریحی مناسبی تعبیه شده تا گردشگران ساعاتی لذت‌بخش را تجربه نمایند. وجود آلاچیق‌هایی برای استراحت و تماشای طبیعت زیبا چالیدره، همین‌طور آب و هوای مطبوع این منطقه، ساعاتی به یادماندنی را در سفر ۵ روزه به مشهد ثبت خواهد کرد.

چالیدره با داشتن آب و هوای معتدل، پوشش متنوع گیاهی و دریاچه زیبا و همچنین امکانات تفریحی به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در مشهد شناخته می‌شود که روزانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از این مجموعه بازدید می‌کنند. سد چالیدره از آب رودخانه جاغرق تامین شده و هدف از احداث این سد، آبیاری باغ‌های طرقبه می‌باشد.

طرقبه

طرقبه یکی از بهترین و زیباترین اماکن تفریحی و خوش آب و هوای مشهد بوده که در جنوب غربی مشهد قرار گرفته است. طرقبه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی می‌باشد که دره‌های سرسبز و با صفایی دارد و رودهای پرآب آن، لذت گردش را دو چندان می‌کند. رستوران‌های درجه یک و با کیفیت طرقبه، یک شب دلپذیر را برای مهمانان و مسافران رقم می‌زند.

روز سوم

در برنامه سفر ۵ روزه به مشهد، روز سوم را به زیارت حرم مطهر، مسجد گوهرشاد، موزه حرم، خانه داروغه، موزه مردم شناسی، باغ نادری و پارک کوهسنگی اختصاص می‌دهیم.

زیارت حرم مطهر

در ابتدای روز به حرم مطهر رفته و پس از زیارت، از مسجد گوهرشاد و موزه مرکزی حرم بازدید می‌کنیم.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در جنوب حرم مطهر مطهر و در صحن قدس قرار گرفته است. این مسجد به فرمان گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ بنا شده که به‌خاطر ظرافت و زیبایی در معماری و کاشی‌کاری این مسجد، یکی از شاهکارهای معماری اسلامی ایرانی در زمان تیموریان به‌شمار می‌آید.

موزه مرکزی آستان قدس

بنای زیبا و تاریخی موزه حرم، نمایان‌گر شش قرن معماری دوران اسلامی بوده و آثار تاریخی این موزه به ده قرن پیش برمی‌گردد‌‌. موزه مرکزی آستان قدس در صحن کوثر قرار گرفته و یکی از بزرگترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود.

خانه داروغه

پس از بازدید از موزه می‌توان به سمت خانه داروغه که در نزدیکی حرم واقع شده، رفت. این خانه در خیابان نواب صفوی قرار دارد و قدمت آن مربوط به دوران قاجار است که معماری بسیار زیبا و چشم نوازی دارد. این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هتل حلما مشهد دسترسی راحتی به این جاذبه‌های تاریخی دارد.

موزه مردم شناسی

بازدید از موزه مردم شناسی مشهد را می‌توان در برنامه سفر ۵ روزه به مشهد گنجاند. این موزه در حمام مهدی قلی‌بیک واقع شده که قدمت این حمام به دوران صفویه برمی‌گردد و امروزه به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده است. موزه مردم شناسی مشهد در ابتدای بازار بزرگ و در فاصله چند قدمی مسجد شاه یا مسجد ۷۲ تن قرار گرفته است.

آرامگاه نادرشاه

پس از صرف نهار و کمی استراحت، از آرامگاه نادرشاه که در فاصله کمی از موزه مردم شناسی قرار دارد، بازدید می‌کنیم. آرامگاه نادرشاه و موزه آن، یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مشهد به‌شمار می‌رود. معماری زیبای آرامگاه بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران قرار می‌گیرد؛ به‌همین خاطر این مجموعه بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

بنای آرامگاه دارای معماری جالب و باشکوهی است و در موزه آن آثار تاریخی و با ارزشی همچون سلاح و جنگ افزارها، مورد نگهداری و بازدید قرار گرفته است. آرامگاه نادر شاه در خیابان شیرازی و در چهارراه شهدا واقع شده که تا حرم مطهر فاصله بسیار کمی دارد.

پارک کوهسنگی

پس از بازدید از اماکن تاریخی و استراحت در روز سوم سفر ۵ روزه به مشهد می‌توان سری به بوستان زیبای کوهسنگی زد و پایان روز خود را در این بوستان باصفا گذراند. گشت و گذار در بوستان کوهسنگی، ساعاتی خوشایند و لذت بخشی را برای گردشگران رقم می‌زند. در پارک کوهسنگی علاوه بر زیبایی پارک، ارتفاع این بوستان باعث شده تا منظره زیبایی از شهر، خیابان‌ها و بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، را مشاهده کرد و لذت برد.

این پارک در انتهای خیابان کوهسنگی قرار دارد. پارک کوهستانی علاوه بر آب و هوای مطبوع و تمیز، جاذبه‌های بسیاری ازجمله استخر، رستوران، مرکز خرید، محوطه بازی و… را در خود جای داده که رضایت گردشگران را جلب می‌کند. با پیاده‌روی در دامنه کوه این پارک، می‌توان ساعتی را از خیابان‌های شلوغ شهر دور شد.

روز چهارم

در روز چهارم از سفر ۵ روزه به مشهد، می‌توان بلیط یکی از پارک‌های آبی مشهد را تهیه کرد و یک روز کامل را در یکی از پارک‌های آبی خوش گذراند و یا به یکی از مناطق ییلاقی و باصفا مشهد به نام دره ارغوان و پارک زیبای وکیل آباد رفت و روز خاطره انگیزی را برای خود رقم زد.

پارک آبی

شهر مشهد دارای چند پارک‌ آبی بزرگ ازجمله سرزمین موج‌های آبی، موج‌های خروشان، پارک آبی ایرانیان و پارک ساحلی آفتاب است که ساعاتی لذت‌بخش‌ و پرهیجان‌ را می‌توان در این پارک‌های آبی گذراند. پارک‌های آبی مشهد از مجهزترین پارک‌های آبی کشور است و برای طرفداران و علاقه‌مندان به هیجان، بهترین گزینه است تا یک روز شاد و جذاب را برای خود رقم بزنند.

دره ارغوان

دره ارغوان در ۴ کیلومتری طرقبه، در اطراف مشهد قرار دارد که یک ماه از سال، این دره پر از گل‌های ارغوان است، به‌همین خاطر به دره ارغوان معروف شده است. این دره در دامنه کوهستانی واقع شده و دارای آب و هوای مطبوع و خنک می‌باشد؛ به‌همین دلیل این منطقه کمی دیرتر نسبت به سایر مناطق خراسان، بهار را به خود می‌بیند و در ماه اردیبهشت، ارغوان‌های زیبا و خیره‌کننده، مهمان این دشت شده و این منطقه را بسیار دیدنی و زیبا می‌کند.

پارک جنگلی وکیل آباد

از دیگر جاهایی که در روز چهارم برنامه سفر ۵ روزه به مشهد می‌توان رفت پارک جنگلی وکیل آباد است. پارک بزرگ و قدیمی وکیل آباد در ۸ کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد. پارک جنگلی وکیل آباد به دلیل قدیمی بودن و قدمت آن، دارای درختان کاج و چنار انبوه و بلند قامتی است که دره‌ای باصفا و با آب و هوایی مطبوع را به وجود آورده است. رودهای جاری در این دره، جذابیت این پارک را دو چندان کرده و مسافران و گردشگران می‌توانند با استفاده از امکانات و خدماتی که در این پارک تفریحی تعبیه شده، ساعاتی دلپذیر را داشته باشند.

روز پنجم

در آخرین روز سفر ۵ روزه به مشهد، نباید بزرگترین مراکزخرید مشهد را از دست داد. برای خرید زعفران، زرشک، نبات و سایر خوراکی‌ها و همچنین صنایع دستی باید از بازارهای دیدنی مشهد بازدید کرد. از بزرگترین مراکزخرید مشهد می‌توان به بازار رضا، آرمیتاژ، پروما، الماس شرق، مجتمع وصال و… اشاره کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 471 views بار دسته بندی : سرگرمی تاريخ : 29 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.