ایران کادو ۱۵ گل زیبا که در شب شکوفا می‌شوند + تصاویر - ایران کادو

گیاهان گلدار فقط مخصوص ساعات روز نیستند. به کار بردن گل‌هایی که بعد از غروب شکوفا می‌شوند، می‌تواند زندگی جدیدی را در فضای بیرون از خانه تان به وجود آورد. بسیاری از این شکوفه‌ها رایحه‌ای دوست داشتنی دارند؛ بنابراین محیطی طبیعی همراه با یک بوی شیرین را ایجاد می‌کنند. سعی کنید در باغ مهتابی خود، گیاهانی را انتخاب کنید که بومی منطقه شما هستند.

در این جا ۱۵ گیاه زیبا و گل دهنده را معرفی می‌کنیم که در شب شکوفا می‌شوند.

۱- گل مغربی (Oenothera biennis)

گل‌های زرد روشن مغربی در هنگام غروب باز می‌شوند و تا ظهر روز بعد باز می‌مانند. این گیاه دو ساله است؛ یعنی در سال اول فقط برگ و در سال دوم گل می‌دهد. این گل‌های نمایشیِ ۲ تا ۵ سانتیمتری که از تابستان تا پاییز ظاهر می‌شوند، رایحه لیمویی دارند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

گل مغربی معمولاً شب پره‌ها، پروانه‌ها و زنبورهای عسل را به خود جذب می‌کند. دانه‌های تولید شده توسط این گل در پاییز، یک ماده غذایی اصلی برای پرندگان است.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: ماسه‌ای خوب زهکشی شده.

۲- گل مریم (Agave amica)

گل مریم، یک گیاه شکوفه شب با رایحه‌ای معطر است. بهتر است این گل در نزدیکی ورودی و یا حیاط پشتی خانه‌ها کاشته شود. ارتفاع این گل به ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر می‌رسد، برگ‌ها و ساقه‌های بلند سبز رنگ دارد و دسته‌هایی از گل‌های سفید کوچک را تولید می‌کنند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

پیازهای این گل را در بهار بکارید؛ گل مریم بسته به موقعیت مکانی در اواسط تا اواخر تابستان شکوفا می‌شود. پس از اولین سرما، پیازهای این گیاه را از خاک بیرون آورید و آن‌ها را در یک مکان خشک و خنک نگه دارید تا زمان کاشت مجدد در بهار بعدی فرا برسد.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: غنی از نظر ارگانیک بودن و خوب زهکشی شده.

۳- گل توتون (Nicotiana alata)

با گل‌هایی که در رنگ‌های قرمز، صورتی، سبز، زرد و سفید شکوفا می‌شوند، گل توتون و تنباکو به باغتان، رنگ و رویی زیبا می‌بخشند. گل‌های کوچک این گیاه با ساقه‌هایی به طول ۹۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر، فقط در شب باز می‌شوند. این گل، شب‌ها شهدش را در اختیار شب پره‌هایی که به دنبال غذا می‌گردند می‌گذارد.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

توتون گل دار، گیاه بومی آمریکای جنوبی است. گیاهی چند ساله در مناطق ۱۰ و ۱۱ و گیاهی یک ساله در مناطق شمالی است. توجه داشته باشید که گیاهان خانواده نیکوتیانا حاوی نیکوتین و در صورت بلعیدن سمی هستند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: غنی از نظر ارگانیک بودن و خوب زهکشی شده.

۴- گل سوسن (Lilium ‘Casa Blanca’)

گل‌های بزرگ و نمایشی سوسن، هنگام عصر به طرز زیبایی در باغ به چشم می‌آیند. اندازه یک گل سوسن بالغ به حدود ۱ متر می‌رسد. گل‌های سفید – که ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر عرض دارند – با بساک قرمزی که دارند، سرشان رو به پایین است.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

پیازهای سوسن چند ساله علفی، در بهار کاشته می‌شوند و گل‌های معطر دوست داشتنی در نیمه تابستان شکوفا می‌شوند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: برای جلوگیری از پوسیدگی پیاز گیاه، خاک باید خوب از آب تخلیه شود.

۵- گل تاتوره معطر (Brugmansia spp.)

بوی این شکوفه‌های زنگوله‌ای رو به پایین، در هنگام شب بسیار زیاد است. این گیاه به صورت یک بوته یا درخت کوچک با گل‌هایی به رنگ‌های هلویی، سفید، زرد یا صورتی رشد می‌کند. گل‌هایی که اندازه آن‌ها ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر است از اوایل تابستان تا پاییز در بیشتر مناطق شکوفا می‌شوند. این گل‌ها در آب و هوای گرم‌تر می‌توانند در تمام طول سال شکوفا شوند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

تمام قسمت‌های این گیاه (گل ها، برگ‌ها و دانه ها) حاوی مقادیر خطرناکی سم هستند و برای انسان و حیوانات مضرند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: غنی از نظر ارگانیک بودن و خوب زهکشی شده.

۶- گل یاس شب (محبوبه شب) (Cestrum nocturnum)

گیاه یاسمین که در شب باز می‌شود، اگرچه یک یاس واقعی نیست، اما گاهی اوقات به عنوان یاس شب نامیده می‌شود. شاید گل‌های کوچک و سفید روی این درختچه یا بوته، به خوبی به چشم نیایند؛ اما قطعا متوجه رایحه آن‌ها خواهید شد. این گل‌ها در آب و هوای گرم، محبوب هستند، عصرها باز می‌شوند و بوی شدید معطری تولید می‌کنند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

یاس شب از خانواده گل شبدر است. گل ها، برگ‌ها و توت این گیاه در صورت بلعیدن سمی هستند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: سبک و ماسه ای.

۷- گل مینای شکلاتی (Berlandiera lyrata)

گل‌های زرد معطر مینای شکلاتی در شب شکوفا می‌شوند و به پیاده روها و مسیرها رنگ و بوی خاصی می‌بخشند. دیزی شکلاتی، بومیِ جنوب غربی آمریکای شمالی است و می‌تواند شرایط گرم و خشک را تحمل کند. در آب و هوای سردتر، این گل از بهار تا اوایل فصل سرما شکوفا می‌شود. در مناطق گرم تر، دیزی شکلاتی در تمام طول سال شکوفا می‌شود.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

گل مینای شکلاتی که از خانواده آفتابگردان است، نام خود را از رایحه شکلات گرفته است.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: خاک خشک، متوسط، خشک تا متوسط، خوب زهکشی شده، کم عمق و سنگلاخی را تحمل می‌کند.

۸- گل فوم (Tiarella cordifolia)

گیاه‌های فوم همراه با گل‌های سفید رنگشان که در امتداد مسیرهای باغچه کاشته شده اند، راه را برای پیاده روی شبانه در باغ در شب‌های بهاری روشن می‌کنند و هوای مطبوعی ایجاد می‌کنند. این گیاهان توده‌هایی به عرض ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر تشکیل می‌دهند و گل‌ها تا ۳۰ سانتی متر بلند می‌شوند. گل فوم به راحتی گسترش می‌یابد و سطح خوبی از زمین را می‌پوشاند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

گل فوم هنگام گلدهی در قسمت جنوبی دامنه گیاه، دارای برگ‌هایی به شکل قلب است.

نور مورد نیاز: آفتاب جزئی تا آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: خاک‌های غنی و آلی بهترین هستند؛ اما می‌توانند در یک خاک متوسط و خوب زهکشی شده نیز پرورش داده شوند.

۹- گل فلوکس (Phlox paniculata ‘David’)

گل فلوکس در باغ‌ها هنگام عصر به دلیل رنگ سفید برف مانندش خودنمایی می‌کند. گل‌های معطر، لوله‌ای و دو سه سانتی آن، از اواسط تابستان تا پاییز شکوفا می‌شوند. فلوکس یک گیاه چند ساله است که به طور معمول در یک خوشه قائم به ارتفاع ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر رشد می‌کند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

برای طولانی کردن مدت زمان شکوفا شدن گل ها، گل‌های مرده را که به آن سر تیره نیز می‌گویند بکنید.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: غنی، مرطوب، ارگانیک، خوب زهکشی شده.

۱۰- گل تاتوره استرامونیوم (Datura wrightii)

گل‌های بزرگ و قیف مانند سفید تاتوره که به آن شیپور فرشته و علف شیطان نیز می‌گویند، عصرها شکوفا می‌شوند و تا ظهر روز بعد باز می‌مانند. گل‌های نمایشی این خانواده، که از مارس تا نوامبر شکوفا می‌شوند، با شیپور فرشته متفاوت هستند؛ چرا که به طور قائم هستند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

این گیاه چند ساله شاخه ای، تا ۱۵۰ سانتیمتر به صورت قدی و ۱۸۰ سانتیمتر از نظر عرض بوته رشد می‌کند. به عنوان گیاهی که مقاوم به خشکی است، اغلب در مناطق خشک برای زیباسازی استفاده می‌شود.

البته گل تاتوره با یک هشدار همراه است: این گیاه عضوی از خانواده مرگبار شب بو است و تمام قسمت‌های آن گیاه سمی است. خوردن گیاه یا دانه‌های آن می‌تواند کشنده باشد.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: خاک شنی و خوب زهکشی شده.

۱۱- گل لاله عباسی (Mirabilis multiflora)

شکوفه‌های بنفش روشن لاله عباسی یا “ساعت چهار کویر”، از اواخر بعد از ظهر تا عصر از آوریل تا اواسط سپتامبر باز می‌شوند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

این گیاه چند ساله علفی می‌تواند تا ۶۰ سانت قد و ۱۸۰ سانت عرض رشد کند. فقط در بارش‌های طبیعی و حتی در بیابان‌های خشک و خشک جنوب غربی رشد می‌کند. لاله عباسی برای داشتن بهترین حالت به محیط‌های خشک، کاملاً از آب تخلیه شده و آفتاب کامل نیاز دارد. بذرهای گیاه در صورت بلع ممکن است باعث مسمومیت شوند و ریشه‌های آن ممکن است باعث آماس پوستی شوند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: خاک ماسه‌ای متحمل خشکی.

۱۲- گل ادریسی (Hydrangea arborescens)

گل ادریسی نرم یا وحشی، بومی شرق ایالات متحده آمریکا، گل‌های کوچک سفیدی را در دسته‌های مسطح تولید می‌کند که در نور ماه به چشم می‌آیند. این بوته که در زمستان برگ هایش می‌ریزد، به طورمعمول بین ۹۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر رشد می‌کند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

گل‌های ظریف این گیاه، فقط روی شاخه‌های جدید شکوفا می‌شوند، بنابراین هرس، قبل از فصل شکوفه زدن بهار ضروری است. پوسته، گل ها، برگ‌ها و ساقه‌های این گیاه، در صورت بلع ممکن است باعث مسمومیت شوند.

نور مورد نیاز: آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: کمی اسیدی و خالی از آب.

۱۳- گل ستاره درخشان (Mentzelia decapetala)

ستاره فروزان، یک گیاه دوساله مقاوم به خشکی است که در سال اول دارای برگ‌های زبر دندانه دار دور یک گل رز زیبا است؛ و در سال دوم، ساقه‌های بلند با غنچه‌های سفید و بزرگ و نوک تیز تولید می‌کند. غنچه‌ها مانند ستاره‌های کرم-سفیدی هستند که در مرکزشان یک ستاره طلایی قرار گرفته است. اندازه این غنچه‌ها به ۱۰ سانتی متر می‌رسد. این گل‌ها گاهی به عنوان ستاره‌های برافروخته ده گلبرگ نیز شناخته می‌شوند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

از اواسط تابستان تا پاییز، این گل‌های کمی معطر، در اوایل شب باز می‌شوند و صبح روز بعد بسته می‌شوند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل.

خاک مورد نیاز: تخلیه شده از آب.

۱۴- گل ماه (Ipomoea alba)

گل ماه به خاطر چرخه شکوفایی عصر خود این گونه نامیده شده است و یک گیاه چند ساله است. از تابستان تا پاییز، گل‌های سفید و معطر آن از غروب تا نیمه روز باز می‌مانند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

بوته گل ماه می‌تواند تا ۴.۵ متر رشد کند. در آب و هوای گرمسیری بومی مخصوص به خودش می‌تواند حتی بیشتر نیز رشد کند. این گیاه را به یک گلدان یا ساختار دیگر وصل کنید تا بتواند آزادانه رشد کند و بالا برود. بذرهای گیاه گل ماه در صورت بلع ممکن است باعث مسمومیت شوند.

نور مورد نیاز: آفتاب کامل تا آفتاب جزئی.

خاک مورد نیاز: مرطوب و خوب زهکشی شده.

۱۵- گل ملکه شب (Epiphyllum oxypetalum)

ملکه شب یا کاکتوس پیپ هلندی که یک کاکتوس با گل‌های بزرگ و سفید است، فقط در شب شکوفا می‌شود. این گیاه گوشتی خاص، گل‌های معطر و نمایشی خود را در موارد نادر – گاه فقط سالی یک بار – به نمایش می‌گذارد. این گل‌های ۱۵ سانتیمتری به باغ جلوه‌ای خیره کننده اضافه می‌کنند؛ البته فقط تا زمانی که هنگام سحر دوباره بسته شوند.

۱۵ گلی که در شب شکوفا می‌شوند

کسانی که در آب و هوای گرمسیری بومی این گیاه زندگی نمی‌کنند، می‌توانند این گیاه خاص را در محیط داخل خانه پرورش دهند.

نور مورد نیاز: نور غیر مستقیم خورشید؛ در سایه یا زیر یک درخت.

خاک مورد نیاز: مخلوط خالی از آب از گیاهان گوشتی یا کاکتوس.

۲۳۲۳

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 257 views بار دسته بندی : سرگرمی تاريخ : 7 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها